måndag 19 oktober 2015

Planering och plantering.

Christchurch har sakteligen börjat prydas av blommande träd, ljumna vindar och en sol som sällan avstår från att skina. Vårfixet hos frissan skedde i lördags, pollenmedicinen och solbrillorna är inköpta och uppfräschningen av trädgården pågår löpande. The Garden City har gjort något med mig och inom en snar framtid hoppas vi kunna skörda morötter, spenat, sallad, jordgubbar, vindruvor och rabarber. Hur pass gröna fingrar jag har får tiden utvisa, men ett smakprov kommer nedan!

En fördel med att bege sig till andra sidan jorden, trots att det är långt bort, är att många är lite nyfikna på hur andra sidan av jorden ser ut och gärna sätter sig på ett flyg i 28 timmar för att passa på att hälsa på ”när man ändå känner någon som är där”. Jag har själv varit en flitig påhälsare genom åren. Boston, Denver x 2, San Francisco, Chicago, London, Barcelona och Seattle är alla städer jag fått uppleva genom familj och vänner som gladeligen agerat guider, och snart är det vår tur att ta hand om inte mindre än sju påhälsare som kommer till oss på södra halvklotet.

En 1,5 månad av resande med inte mindre än nio involverade personer, med mig och Johan inräknade, planeras dock inte under en eftermiddag (sofistikerade turister som vi är). Igår bokade vi flyget som ska ta oss från Christchurch till Auckland i tid för att möta upp pappa och familjen på flygplatsen innan jul, och idag fick jag en uppdaterad resplan att bearbeta vidare. Känns bra för varje etapp man spikar och bokar, med tanke på att Nya Zeeland är ett relativt litet land men med extremt många fina platser som man inte gärna vill missa när man ändå reser hit.

Förutom reseplanering och trädgårdsarbete är det mycket rugby i huset just nu. Med ett pågående VM och med nya zeeländska flatmates är det många viktiga matcher som inte får missas. Även om de sänds under eftermiddagar i England vilket innebär tidiga morgnar här. Sällan har våra flatmates varit så morgonpigga. Det verkar dessutom gå bra för NZ har jag förstått trots att jag bara upplevt en av matcherna fullt ut, dvs på en sportbar, sippandes på en mimosa och med ett par french toast att festa på.

Har även planterat ett annat frö, nämligen i min flatmates huvud om att det vore kul med en fotoförmiddag någon dag. Får de hur det tar sig! Foton blir det, men det är alltid roligt med ett par timmar avsatt just för ändamålet.

Vi vet numera vart vi bor!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar