torsdag 21 oktober 2010

Bangkok, äntligen!

Härligt… har precis tagit en uppfriskande dusch tillsammans med min toalett. Javisst, du läste rätt! Toaletten i mitt nya boende står alltså i duschen. Men vad gör väl det. I det stora hela måste jag säga att jag är ganska så nöjd med mitt nya lilla krypin som visade sig vara nästan tre gånger så stort det i Kalmar (vilket kan låta extremt stort om man inte sett mitt superlilla rum). Ja, bortsett från en skalbagge under madrassen och ett grönt mögelliknande och luktande damm i min garderob, är det ett riktigt lyxboende vi fått! Och jag föredrar min lilla ödla i badrummet framför den gigantiska spindel som jag igår dödade inne i Sofias dusch. En riktigt dramatisk upplevelse… Trots att jag är ganska härdad efter att ha dödat två extremstora spindlar senaste månaderna hemma på Klockis blev det mycket skrik i den annars ganska tysta korridoren som utgör hem för tre udda svenskor bland alla asiater, och uppenbarligen diverse inneboende insekter och djur. Kommer nog bli en spännande tid detta!

Har ju förresten inte hunnit berätta om gårdagens flygresa. Gjorde ett försök framför datorn igår kväll att skriva lite, men mina 39 vakna timmar hade satt sina spår på min formuleringsförmåga och jag fick helt barskt tvinga mig själv att vänta till idag. Ansträngde mig så pass att jag lyckades få till något utav en statusuppdatering på facebook. Att tillägga satte min avsaknad av sömn även sina spår på min talförmåga då jag vid två tillfällen framåt kvällen igår fick be Sofia om ursäkt för att jag började sluddra(?)… Så varför inte sova på flyget tänker ni? Hypade nerver tillsammans med tidningar, böcker om Thailand, ett hundratal tillgängliga filmer och lika många tv-serier och spel i en skärm framför näsan gjorde att både jag och Sofia hade det fullt upp, näst intill stressigt (!), på första delsträckan till Doha. Andra sträckan tillbringade jag mellan en äldre man som var på väg till sitt sommarhus (eller snarare vinterhus?) strax utanför Bangkok där hans fru redan väntade, och en skrattande men förövrigt tyst man från Belgien vars enda ord till mig var ”toilet… sorry sorry!!” följt av… just det, lite skratt! Han tecknade även vid ett tillfälle en fråga om jag hade en penna och skrattade lite… han och jag kom med andra ord ganska nära varandra..? I alla fall, med dessa herrar på varsin sida var det aningen knepigt att hitta en bra sovposition och Karate Kid m.fl. fick istället fördriva min tid!

Väl framme i Thailand efter sisådär 15 timmar hade klockan här hunnit bli närmre åtta på morgonen, vilket inte lämnade något annat val än att hålla sig vaken fram till kvällen för att kunna sova då. Efter en del väntan och sms:ande hittade vi tillslut Mr. R som fanns på flygplatsen för att hämta upp oss. Mr. R är Dr. Kom’s student assistent som visade sig vara trevlig prick som log nästan ständigt och var väldigt nyfiken på oss och på Sverige. Till skillnad från många andra här pratar han ganska bra engelska (utan understykning på väldigt) och han hjälpte oss att komma till rätta med lägenheter och allt.

Nu ska vi kila iväg och köpa någon frukost innan Mr. R kommer och knackar på igen. Vi ska sedan bege oss till universitetet (som faktiskt ligger jättenära och bra) för att träffa Kom och få lite mer info om skolan och förhoppningsvis vilka kurser vi kommit in på etcetera.

Hörs snart igen! Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar