lördag 30 oktober 2010

Dags för lite updates...

Hejsan
Då var alltså en skolvecka avklarad. Två lektioner har hittills varit inställda och de övriga har mest varit introduktion. Med andra ord, ganska så slappt än så länge. Det som är riktigt topp är att ingen av oss tre svenska tjejer har några lektioner på fredagar, vilket innebär långhelg, vilket innebär egna field trips för att kunna utforska Thailand på egen hand! Underbart. Då det har gått några dagar utan att ja skrivit tänkte jag nämna några highlights of the week, på både gott och ont…

När det gäller skolan bör nämnas att vi svenskar har varit först i klassrummet till varenda lektion denna vecka, dvs. även innan läraren. Känns som att tid är en något subjektiv sak i detta land, där man gärna kommer och går lite som man vill. Kanske bara är att acceptera… Redan första dagen i Thailand satt jag och Sofia i ungefär en timme och väntade på Om (tidigare benämnd som Mr. R) som sedan inte dök upp utan ringde och meddelade 45 minuter efter utsatt tid att han inte skulle komma. Vi kände oss något förnärmade och konstaterade att detta var mycket osvenskt!

Från och med igår har vi äntligen fått Internet på rummet och fått ordning på betalningen av första hyran. Betalningen som dröjt på grund språkbarriären då receptionisterna i vårt boende inte kan någon engelska, var väl i sig inte det roligaste, men i proceduren ingick att man fick välja en liten gåva. Jag valde en väska som är i ganska perfekt skolsize med lite blommor och fjärilar på i diverse färger. Supersött. Resten av gårdagen, som även var vår första lediga fredag, ägnade vi åt en utflykt i Bangkok som började med en fantastisk båttur på Chang Praya floden. Eller för att vara helt korrekt började den med en mycket osäker taxitur där vi först hamnade på ett hotel som hette Riviere, istället för att komma till en faktiska ”rivern”. Vad en pier var, det visste inte chaffisen, men efter lite teckningar på båtar och floden förstod han till sist vart vi ville komma. Lyckligtvis låg den bara ett par kvarter ifrån hotellet som vi hamnat på och chauffören vars snäll att stänga av taxametern medan han rättade till sin lilla felkörning.

Vi klev av båten vid Grand Palace och strosade runt utan att gå in i det stora templet, det var en halvtimme tills det stängde och intresset var inte just då på topp. Istället åkte vi tuk tuk till den omtalade Khao San Road. Gatan var till min förvåning kort men myllrade av försäljare, restauranger, backpackers i olika åldrar och tiggande människor utan både ben och armar. Måste säga att det var blandade känslor huruvida jag uppskattade denna hektiska gata där man inte kunde vara ifred från prisförhandlingar och försäljare ens när man satt inne i en restaurang och åt. Konkurrensen var påtaglig och utan att ha sett gatan som den en gång varit så måste ja säga att det känns lite som att turismen gjort att gästvänligheten som jag har fått för mig är en del av Thailand och som upplevs i våra hemkvarter, till viss del har gått förlorat. Det känns på nåt sätt som att turisterna är där med mål att utnyttja lokalbefolkningen och få ett lågt pris och lokalbefolkningen är där för att utnyttja turisterna och håva in så mycket cash det bara går. Nu kanske jag verkar väldigt kritisk, men jag passar mig bara för att säga att det inte finns baksidor med detta trevliga ställe… Klart jag kommer åka tillbaka dit, för mycket fint och billigt fanns det ju såklart att hitta och mysiga pubar framåt kvällen med underbart goda drinkar. Kanske börjar jag bara bli lite hemmakär och trivs i vårt trygga område vid skolan :)

Dagen har vi spenderat hemma i vårt kvarter och gjort en tripp till skolans kulturhus i hopp om att få prova på thaidans då Om trodde att detta skulle vara möjligt. Det slutade dock att i fick sitta på bänken och kolla på ett gäng tolvåriga thaiflickor som dansade hur bra som helst, mycket fascinerande! Efter en snabb utvärdering av oss fyra svenska tjejer mellan 21-25 år, något stela med halvkass hållning i jämförelse med de nätta thaiflickorna konstaterade dansläraren att fyra månader inte skulle vara nog för oss för att hinna lära oss någon thaidans ens om vi tränade en gång om dagen. Så var det med det! Lät kanske inte fullt så hårt när hon sa det, utan det är mer min sammanfattning av samtalet..:P Men en trevlig show fick vi se iaf och vi blev bjudna på uppvisning när det är nationell högtid har den 19 november, då blir det utsmyckade scenkläder och rubbet. Skulle vara häftigt att gå och se det!

Ikväll blir det utgång i den stora staden. Ska träffa på några från skolan och försöka åka upp i en känd bar eller restaurang som jag inte vet varken vad den heter eller ligger… Så jag får väl helt enkelt rapportera efteråt..! Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar