onsdag 3 november 2010

Dansbattle och söndagsmarknad.

Godafton kära dagboksläsare!
Ikväll är jag en aning trött och känner mig allmänt sliten. Har inte varit en allt för hård vecka, men antar att en tidig uppgång och utflykt till Lumpini Park i måndags morse kan ha satt sina spår, följt av två tidiga skoldagar och sena film- och skypekvällar. Helt klart självförvållat. Lumpini Park var iaf väldigt vackert och bjöd på en hel del varaner, växter, vatten, elefanbuskar och yogande asiater. Det lilla minuset med utflykten var att vi (trots att vi gick upp i ottan) åkte just i rusningstrafiken fastän vi noggrant planerat kvällen innan… inte speciellt skickligt!

Förresten har jag inte ännu berättat om min första, mycket angenäma, helg här i Bangkok... I lördags blev det utgång i den stora staden. Tyvärr förstod taxichaffisen inte (ovanligt?) vilken klubb, med skybar, som vi ville åka till utan körde oss raka vägen till partygatan där det iof fanns en hel del andra barer och nattklubbar som höll oss sysselsatta. Vi mötte upp ett gäng från skolan som vi till slut hängde med till en klubb en bit utanför det värsta partyområdet då det knappast gick att komma in på några ställen på grund av att halva Bangkok verkade vara på plats just den kvällen. Det nyfunna stället visade sig vara en hiphop-klubb som även spelade en del rnb, vilket snabbt lockade mig och Emelie till dans där vi hittade en spot precis vid bardisken. Nej, absolut inte det ultimata dansstället, men det riktiga dansgolvet var dessvärre fyllt med små bord som folk stod drack runt vilket verkar vara ett normalt (enligt mig, ganska dumt) upplägg på klubbar här. En av kvällens höjdpunkter var helt klart då jag och Emelie efter en timmes dans utsedde oss själva till segrare över en kambodjan och en kines i ett dansbattle (nästan utan protester). Kvällen avslutades på Donken! Kort och gott, en mycket trevlig kväll…

Efter den fartfyllda lördagen hade vi siktet inställt på en stillsam dag strosandes på söndagsmarknad i Chatuchok. Saken var bara den att marknaden var enorm, med massor av människor, trånga gångar och mängder av kläder, skor, smycken, heminredning och allt annat tänkbart som man inte visste att man behövde. Detta resulterade såklart i en del shopping och det var inte utan dåligt samvete som jag spenderade varenda bath jag hade i plånboken. Men senare på kvällen slog det mig att jag faktiskt fått en kofta, ett linne, ett par solglasögon, en ring, ett halsband, en plånbok, taxiresan och maten för sisådär 200 svenska kronor. Ganska sjukt bra!

Imorgon blir det en liten helgutflykt till en närliggande staden Hua Hin, som enligt en klasskamrat (och diverse guideböcker) är Bangkoks närmsta anständiga strand. Hur perfekt är det inte att vara ledig på fredagar? Nu håller vi bara tummarna för bra väder :)

Hade bra så hörs vi snart igen!
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar