torsdag 11 november 2010

Thailändska friskis-pass och skvallrande lärare

Hallå där.
Då var den tredje skolveckan avklarad. Utan större bekymmer! Kanske har det rullar på lite extra lätt på grund av förra helgens avkopplande och solrika semester i Hua Hin. Det var en riktigt trevlig tripp som bestod mestadels av strandhäng, god mat, nattmarknader och lite väl mycket solsken (enligt delar av min hud). Den lilla hamnstaden som ligger cirka tre timmar sydväst om Bangkok kan sägas vara ett populärt tillhåll för västerländska par i kategorin 60+. Inte så vidare fartfyllt och ganska västerländskt med andra ord, men inget fel med det om man kommer för lite chill!

Förutom skola har vi även hunnit med ett par besök på gymmet och en utflykt till The Mall, som är vårt närmsta shoppingcenter. Själva anledningen till vår shoppingrunda var inte abstinens på grund av att vi dragit ner på klädshoppandet, utan snarare inhandlig av frukost då tre kylskåp anlände till våra respektive rum häromdagen. Att äta frukost gående på väg till skolan har inte varit någon höjdare för matsmältningen även om 7 eleven’s ”cheese and ham” toasts är underbart goda, och jag är därför mycket nöjd med min nya inventarie. Den enda nackdelen jag hittills upptäckt… kom i skrivande stund på att det finns två… är att kylen, gärna under natten, får för sig att låta som en mindre borrmaskin ungefär(?). Den andra nackdelen är en underlig doft som verkar sitta i den misstänksamt gröna beläggningen som sitter ingrott i kylskåpsdörrens tätning, omöjlig att avlägsna. Bör jag vara orolig för min hälsa?

För att återgå till våra gymbesök, kan jag berätta att dagens visit slutade med att vi hoppade på ett aroebicpass som hölls ute på bakgården under öppen himmel, lett av en något feminin thaikille, till musik i extremt snabb takt. Tur att man gått på ett och annat aroebicpass innan kan jag säga. Det var inte nådig fart på dom stegen, om än dock många upprepningar innan det kom några nya. Passet skulle kunna liknas vid ett något upptrappat Friskis-pass ute i det gröna som istället för gräs erbjöd stenplattor att stå och skutta på. Hur som helst, det var skönt att svettas (mängder) och vi är helt klart sugna att gå igen!

Jaha, det var väl inte så dålig sammanfattning av veckan som gått… Förresten måste jag dela med mig av lite av mina underliga studieupplevelser här… Kan exempelvis berätta att vissa föreläsare här inte alltid håller sig till ämnet under lektionerna, häromdagen fick vi nämligen veta det mesta om studenten Rob, som tydligen är skolan populäraste och snyggaste kille (och närvarande vid tillfället), då han är halv thai - halv irish. Ni förstår, under hans första år på DPUic fick han ihop det med en ”pretty nasty-girl” (citat läraren), eventuellt på grund av att tjejen i fråga hade köpt någon form av kärleksbrygd för 20 000 bath och använt på honom. Efter några anekdoter från denna gångna tid och lite allmänt snack om studenternas respektive rykten (?) började jag och Louise spekulera i om detta var något som kommer på tentan… Förhoppningsvis inte då denna högljudda diskussion (som alltså inkluderade läraren) även tenderade att övergå till thai då och då. Skämt åsido tillhörde detta sannerligen inte kursplanen, men att lära sig om den Thailändska kulturen i klassrummet är som ni förstår en fascinerande vetskap i sig som är fylld av överraskningar och tankar som ”händer detta?”.

Tack för idag och njut av snön ni som har någon!
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar