söndag 28 november 2010

Shoppaholics & Vertigo!

Hej hallå…

Idag har minsann jag och Sofia vågat oss ut till poolen på gården där jag befinner mig just för tillfället. Då thailändarna gör allt för att förbli bleka och anser det som vackert tycker dom antagligen vi är galna som frivilligt befinner oss ute i den stekande solen. Men våra grannar får tycka vad dom vill, detta räknar jag som lite välförtjänt vardagslyx. Dagen har för övrigt varit väldigt skön och lugn och jag ar tagit mig lite tid att skriva diverse brev och kort och bara slappat. Däremot har resten av helgen bjudit på lite olika utflykter och spännande upplevelser. Härligt!

I torsdags kväll (då våran helg börjar) begav jag och Louise oss till The Mall för att gå på bio. Dessvärre var de enda engelska filmerna som visades bara skräckfilmer och då Louise inte är fan av denna genre bestämde vi oss för att skippa film för den här gången. För att hitta något annat att ägna oss åt tog vi en sväng förbi Swensens (det där stället med den extremt goda glassen). Inte helt fel det heller. Vårt lilla shoppingmallbesök gav oss dessutom så mycket mersmak att vi efter en förmiddag av plugg återvände dit på fredagskväll för lite midnight sale shopping. Lite shopping kanske var fel ord då besöket resulterade i tre nya underklädesset, två klänningar och en stickad och en jeansväst. Otroligt nog var jag nöjd med precis allt som jag kom hemsläpandes med och var särskilt nöjd att ha fått allt detta för bara 530 svenska kronor. Med andra ord vääldigt exklusiva saker här i Thailand.

Då fredagen innebar mycket materiell lycka, försökte vi kompensera detta med att få lördagen att gå i upplevelsens tecken, trots att detta inte heller alltid är gratis. Vi begav oss (tredje gången gillt) till Vertigo Moon Bar som med sin utsiktsplats 59 våningar upp är en perfekt spot för att skåda ut över vår vackra, om än tillfälliga, hemstad som breder ut sig långt nedanför ens fötter. Samma känsla fyllde mig som när man står uppe i Empire State Building och tittar ut över Manhattans alla skyskrapor. Bangkoks alla byggnader sträcker sig till synes ännu längre, ända till horisonten, och man känner sig som en så himla liten del i en så extremt stor värld. Det är så fantastiskt att se hur denna urbana värld är uppbyggd utifrån ett helt annat perspektiv än när man går och kollar upp på höghusen nerifrån marken. Att solen hade hunnit gå ner innebar mängder av tända lampor och reklamskyltar som sken vackert ikapp med trafikens alla lyktor. Som pricken över i betraktades detta sceneri sippandes på en Caiprinha, småpratandes med mina två svenska kompanjoner till trevlig mingelmusik, vilket om möjligt förhöjde den fantastiska upplevelsen ytterligare. Jag rekommenderar alla som har vägarna förbi att besöka detta härliga och minst sagt lyxiga ställe!

Imorgon börjar en ny skolvecka som innebär en och annan läxa och presentation. Men det ska jag nog klara av med en så trevlig helg i bagaget… Och inte att förglömma, tack vare en födelsedag som är på gång :)

Hade så bra och trevlig första advent!

Kram Therése

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar