lördag 4 december 2010

Ett år äldre...

Hejsan
Sitter återigen och glassar ute vid poolen i stekande värme. Nästan lite för vindstilla utan ett dopp. På grund av kommunikationsproblemen med de som jobbar i receptionen har vi dock lite svårt att ta reda på om man får hoppa i och bada lite eller om man måste betala någonstans först. Dessa problem! Kan rapportera att jag just blev just avbruten av två rockiga thaikillar som frågade hur vi mådde och vart vi kom från (medelnivån av thaiarnas engelskkunskaper sträcker sig ofta så långt). Det trevliga är ju att många inte låter sig stoppas för det, utan ändå gärna blir vän med en. Om det är något jag lär mig på den här resan så ar det att bli vän med människor som jag inte förstår vad dom säger och som inte förstår vad jag säger, men som är glada ändå och som man ändå kan ha ganska så roligt med. Hoppas dock inte detta beteende i fortsättningen får mig att sluta kommunicera med er mina vänner hemma som faktiskt förstår mej! Skulle kunna bli lite konstigt...

Då jag inte uppdaterat sedan förra helgen, kan jag meddela att min födelsedag i måndags blev väldigt angenäm. Jag överraskades redan på morgonen av en knackning på dörren följt av en födelsedagssång, frukost på sängen och en tårta, självklart från mina två svenska tjejer! Dagen till ära (och då dagens enda lektionen inföll klockan fyra) begav vi oss till mallet för diverse spa-behandlingar. Jag tog en extremt uppfräschande helkroppsscrub med tillhörande massage. Utan överdrift kände jag mig totalt avkopplad när jag och Louise efter 75 minuter av ompyssling begav oss upp till poolområdet på The Mall’s takvåning. Där spenderades den sista tiden innan lektionen som följdes utav en trevlig middag på Choo Bee Doo Bar tillsammans med ett gäng från skolan. Helt klart en annorlunda födelsedag jämfört med de snöiga, regniga och kalla födelsedagar som jag hittills har upplevt under mina 22 år. Och då inte sagt att mina födelsedagar bara varit väldigt gråa förr om åren, det skulle i ENDAST vara klimatmässigt! :)

Helgen har hittills bjudit på mycket plugg i och med att Sofia pluggar gärnet innan hennes pojkvän kommer hit på onsdag (aningen fuskigt!) och för att Louise har en distanskurs som hon läser hemifrån. Själv har jag då tänkt göra så mycket jag kan av diverse läxor som går att göra innan det är dags för jul och semester!! Så behöver jag inte ha dåligt samvete på Koh Tao sen..!

Förresten har det ju varit lite skriverier om demonstrationer som kommer äga rum här i Bangkok. Men jag kan rapportera att gulskjortorna, av respekt för kungen och flera högtider denna månad, bestämt sig för att skjuta upp sin gathering till 25 januari, och den kommer vara on friendly terms… Även rödskjortorna är inte uttalat ute efter bråk men ska ha en ”peaceful and lawful” träff den 10 december vid Democracy Monument för att uppmärksamma de 78 åren av konstitutionell regering och att det var åtta månader sedan de stora demonstrationerna (som var anledningen till att vi blev kvar i Sverige denna sommar). Känns inte som att det är så mycket oro över dessa planerade träffar än så länge när man frågar folk, men man kan ju såklart aldrig vara säker vad som händer.

Hade bra!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar