måndag 13 december 2010

Fånga dagen i all tentastress!

Hej,
Tänkte inleda med ett färskt stycke hört i klassrummet…

Student 1: What is the English word for banning products from one country?
Spridda röster: Boyco…? BOYCOTT!… Boy scout? Boycott!
Teacher: Boycott! (ser sedan förvånat på en student och flinar)… Have you been a boy scout?

… Och där lämnar vi destinationsutveckling för att istället påbörja en ingående diskussion om hur det går till i Thailändska lumpen, där samtalets fokus tycks ligga på huruvida man står ut med sina vänner kroppslukter då duschar är sällsynta och kan ge upphov till bestraffningar (?). Ett mindre sidospår i vanlig ordning! Ungefär lika logisk övergång som när ämnet var terrorism och vi pratade om det, enligt läraren sydamerikanska landet, Mexico som ledde in på frågan huruvida Ricky Martin är gay. Kan nämna att detta är samma kurs som brukar innehålla diverse skvaller om skolans alla studenter för att inte tala om lärare… Trots det lite udda upplägget på lektionerna hinner vi ändå med en del PowerPoint-slides per gång (kanske för att läraren läser direkt av dessa i extremt högt tempo).. men av någon anledning kan jag inte låta bli att se lite fram emot dessa små sammankomster. Det diskuteras alltid något spännande, om än orelevant för destinationsutveckling, och man får en inblick i thaiarnas funderingar trots att man sällan förstår hur de tänker och vad de får allt ifrån. Minst sagt fascinerande och roande!

Mindre roande, snarare oroande, är att denna vecka är den officiella tentapluggsveckan som för mig och Louise började redan i onsdags. Att thaiarna är så relaxade inför mid-examen och planerar att börja pluggandet framåt helgen gör att vi börjar undra om vi överdriver vårt ambitiösa pluggande? Men har man tre tentor, tre dagar i rad nästa vecka känns det som att det vore vettigt att börja förbereda sig lite?! Dessutom har vi lektioner som vanligt och läxor som ska göras, så tentapluggandet blir ju aningen upphackat och infaller när man har en lucka. Börjar tro att jag blivit lite förslappad av att ha ett ämne att fokusera på i skolan hemma och därför känner denna smått panikartade känsla av att det är så mycket att hålla reda på. Men om man lyssnar på ryktena (som är vanligt att man gör här) så ska tentan inte vara allt för svår. Vågar dock inte chansa så ser till och plugga och håller tummarna helt enkelt.

Förutom pluggande har helgen bjudit på en del shopping och lite festande. Då byggarbetsplatsen utanför huset utan förvarning (då vi inte kan läsa thailändska infoplanscher) förvandlades till en schysst bar i torsdags gav detta upphov till en trevlig spontanutgång med några klasskamrater och grannar. Kvällen slutade på en mindre nattklubb några kvarter bort med liveband följt av bra musik att dansa till. Väldigt trevlig kväll! Det slog mig dessutom hur spännande det är att pluggandet här får en att se och uppleva ett område i utkanten av Bangkok som jag som turist antagligen inte ens hade övervägt att åka till eller ens vågat sätta min fot i. Även om alla ställen i sig inte är vad man skulle kunna kalla ett guldkorn ser jag det som en riktig chans att hänga med våra thailändska vänner som känner området och bjuder med oss på diverse grejer. Man kan nog inte få bättre guidning och tips!

Avslutningsvis tänkte jag berätta att jag drömde att jag var hemma i Sverige i natt och att jag och Empan (som ska komma och hälsa på om bara några veckor!) skulle flyga tillbaka till Thailand. Men av någon anledning gick det inte och i drömmen blev jag helt förtvivlad att jag inte längre var kvar här och på något vis kände jag mig inte riktigt klar med att vara här. Inte för att jag tror att alla drömmar har en betydelse, men jag tolkar ändå denna dröm som en påminnelse om att ja borde passa på att njuta av att vara här. Jag får helt enkelt ta vara på tiden och komma ihåg att njuta trots tentaplugg och stress! För mycket trevligheter finns att uppskatta, varje dag! Filosofiskt eller bara klyschigt, men faktum är att detta kanske kan vara nyttigt för er alla att fundera lite på :)

Kram och godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar