tisdag 27 september 2011

After work or only work?

Hej,
Ytterligare en vecka har tagit fart och många livsomvälvande saker har inträffat sedan sist! För att ge en kort resumé har två nya interns landat på kontoret, eller snarare en och en halv då den ene endast är på plats två dagar i veckan, och vi har härmed haft vår längsta after work hittills (om after work definieras ”tiden från att man lämnar arbetet för att äta gott och dricka drinkar till det att man kryper i säng”). Förutom detta har min älskling bokat en resa till DC runt Halloween samtidigt som jag har börjat tentaplugga och tagit det avgörande steget från en vanlig mobiltelefon till en smart sådan. Ni förstår att mitt liv har förändrats. Nu för tiden kan jag vara anträffbar när som helst och hålla mej uppdaterad på vädret därhemma och förstås se på nyhetsmorgon i vanlig ordning.

För den rekordlånga after worken har jag mycket att tacka våra nya tillskott Emmy och Jordan, som nya i gamet, kom med ny energi och entusiasm att hålla igång vår fredagsrutin. Kvällen blev en mix av nya barer, nya rytmer samt ny mat i form av våffla med friterad kyckling på en bädd av spenat, serverat med maple syrup. Den enda mixen som inte riktigt gick hem var maten som dessvärre inte kommer att beställas igen trots att det är någon specifikt härifrån. Man kan säga att det blev en helkväll där nya kontakter knöts, gemensamma intressen upptäcktes och där vi inte minst lyckades få tag i ”the ultimate party taxi” på väg från ena stället till ett annat. Mycket lyckat!

Som nämnt kommer Johan att komma hit inom en snar framtid (om en månad för att vara exakt) och planer börjar smidas inför den, av många amerikaner mycket uppskattade, högtiden Halloween med allt som hör därtill. Angående utklädnad tänker vi i första hand något svenskt, angående fest något amerikanskt. Vi får se vart det slutar! Faktum är att Halloween-helgen kommer bli min belöning då jag torsdagen innan kommer att skriva igen den tenta som offrades för en semestermånad i Thailand, känns fortfarande ganska så värt trots att detta innebär plugg om kvällarna ett tag framöver. Det kan jag stå ut med!

Trots att de kulturella skillnaderna inte är i närheten lika påtagliga här som i Thailand, vilket gör att dessa ofta smiter onoterat förbi, vill jag slutligen dela med mig av en liten kulturell iakttagelse... Det gäller konkurrensen som verkar så extrem på amerikanska företag och som får min stackars advokat-roomie att ännu inte ha kommit hem från kontoret (trots att klockan är närmre tolv). Hennes chef anser att då en kvinna gravid i åttonde månaden kan jobba halva natten (vilket inte sällan händer på företaget i fråga), så kan alla på kontoret göra det. Som Jing bland många andra har uttryckt det ”if you don’t do it – someone else will” och då springer dessa personer före i fråga om befordringar och välbehövliga löneförhöjningar då betalt för övertid endast är något att önska. Nu tror jag inte att det inte finns någon sådan konkurrens på svenska företag, men jag vill i alla fall tro att man överlag i Sverige faktiskt värderar de anställdas fritid lite högre. Det kan man ju i alla fall tro om man ser till hur mycket semester vi i Sverige anses förtjäna och på det faktum att föräldraledigheten är något längre än de tre veckor som är standarden i USA. Heja Sverige!

Nej, nu behövs lite sömn för att vara pigg och fräsch på jobbet imorgon. Ha det bra!

God natt/morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar